کلید های صفحه کلید
کلاس ششم اسفنداران
یک شنبه 16 آذر 1393برچسب:, :: 22:21 :: نويسنده : محمد رضا حیدری

 کاربرد برخی از کلیدهای صفحه کلید

 ● کلید Enter

این کلید  به شکل یک پیکان بزرگ دیده می شود. این کلید برای دادن اجرای دستورات یا حرکت نشانگر به اول خط بعدی مصرف می شود. 
 
 
● کلید Escape
این کلید در اکثر صفحه کلیدها به صورت Esc دیده می شود و بیش تر برای خروج از برنامه ها استفاده می شود. البته گاهی هم با برگرداندن شما به صفحه قبلی در هنگام بروز یک مشکل می تواند به شما کمک کند.
 
● کلید CTRL
این کلید به همراه سایر کلیدها استفاده می شود. . مثلا در اکثر برنامه های ویندوز ترکیب CTRL+S سند باز جاری را ذخیره میکند وCTRL+P آن سند را چاپ می کند. توجه کنید که علامت + در اینجا به معنای آنست که کلید CTRL را نگه دارید، آنگاه کلید P را بزنید.
 
● کلید ALT
این کلید نیز مانند کلید کنترل به همراه سایر کلیدها مصرف می شود. در اکثر برنامه های ویندوز منوهای بالای صفحه که حروف آنها با یک خط در زیر آنها مشخص شده با نگهداشتن کلید ALT و زدن آن کلید زیر خط دار، منوی مربوطه را باز می کند. درست مثل اینکه ماوس را روی آن منوی انتخابی برده و کلیک کرده اید. مثلا برای باز کردن منوی File میتوانید با ماوس روی نوشته File کلیک کنید و یا میتوانید کلید ALT را نگهداشته و همزمان کلید F را بزنید.
 
 ● کلید Caps Lock
اگر این کلید روشن باشد (روشن بودن آن با چراغی روی صفحه کلید مشخص است) صفحه کلید اقدام به تایپ حروف بزرگ لاتین میکند. اگر Caps Lock خاموش باشد، حروف کوچک تایپ می شود.
 
● کی پد عددی و Num Lock
اکثر صفحه کلیدهای کامپیوتر در منتهی الیه سمت راست خود، یک مجموعه کوچک از کلیدها را دارند که به کی پد عددی یا NumericKeypad معروف است. این کی پد مجموعه ای از کلیدهای اعداد به علاوه چند کلید اضافی مانند پیکان های حرکت کرسر، PgDn ، PgUp،Home،End و غیره را دارد. عملکرد کی پد عدی با یک کلید بنام Num Lock تغییر میکند. وقتی کلید Num Lock روشن است (روشن بودن آن با چراغ کوچکی روی صفحه کلید مشخص می شود) این کی پد برای وارد کردن اعداد مصرف می شود. این کی پد مورد علاقه حسابداران است که می توانند به سرعت اعداد را تایپ کنند. وقتی کلید Num Lockخاموش باشد، هر کلید در کی پد عملی را انجام میدهد که زیر عددها نوشته شده است. مثلا کلیدهای پیکان برای حرکت دادن کرسر در صفحه مصرف می شود. کلیدهایی که با PgUp و Pg Down مشخص شده اند می توانند کرسر را یک صفحه به بالا و پایین ببرند. کلیدهای Home و End کرسر را به اول یا آخر یک خط یا سند می برند. کی پد عددی معمولا دارای کلیدهای دیگری هم هست. بعضی از آن ها علامت های مفیدی هستند مانند نقطه، ممیز، علامت های مثبت و منفی.
 
● کلید ویندوز
این کلید در اکثر صفحه کلیدها و مخصوصا نمونه هایی که جدید هستند وجود دارد. این کلید با عکسی از آرم مایکروسافت مشخص است که معمولا هم در سمت چپ (یا راست) بزرگترین کلید یعنی Space barقرار دارد. زدن این کلید، دکمه Start را فعال می کند. استفاده از این کلید با سایر کلیدها در بهره گیری از امکان Short Cut ویندوز بسیار موثر است. مثلا اگر این کلید را همزمان با D بزنید، سریعا تمام کادرهای باز، به پایین آمده و دسکتاپ ویندوز نمایش داده می شود. با زدن دوباره این دو کلید، کادرها مجددا باز می شوند.
 
● کلید Shift
کلید Shift معمولا در ترکیب با یکی از کلیدهای الفبا برای تایپ حروف بزرگ مصرف می شود. اگر Shift را با یکی از کلیدهای عددی ردیف بالای صفحه کلید مصرف کنید، علامتی که بالای هر عدد است ظاهر می شود. از کلید Shift معمولا به عنوان یک میانبر برای انجام کاری خاص استفاده می شود. مثلا نگه داشتن کلید Shift و وارد کردن CD در CD ROM به این منظور است که عمل Auto-Run مربوط به CDانجام نگیرد و CDبه صورت خودکار اجرا نشود.
 
● کلید 
کلید درج یا Ins به صورت روشن و خاموش عمل می کند و مشخص می کند که آیا کاراکترهای جدیدی که تایپ می کنید روی متون قبلی نوشته شود و یا آنها را کنار زده و لابه لای آنها درج گردد. وقتی کلید را روشن می کنید، هر آن چه تایپ نمایید در محل نشانگر درج می گردد و متنی که قبلا موجود بود به سمت راست می رود. وقتی کلید خاموش است، متن جدیدی که تایپ می کنید روی متن قبلی در سمت راست نشانگر بازنویسی می شود. اغلب برنامه ها کلید را خاموش می کنند. متاسفانه هیچ چراغی برای نشان دادن حالت این کلید در صفحه کلید وجود ندارد.
 
● کلید Application
اگر در صفحه کلید خود کلید ویندوز دارید به احتمال قوی کلید Application هم خواهید داشت. که با علامتی مانند نوشته هایی روی کاغذ و یک اشاره گر ماوس روی آن در سمت راست Space bar دیده میشود. این کلید مانند دکمه راست ماوس یا همان کلیک راست عمل می کند.
 
 ● کلید Back Space
این کلید کاراکتر موجود در سمت چپ (سمت راست در متون فارسی) کرسر را پاک می کند. گاهی روی این کلید فقط یک پیکان به سمت چپ دیده میشود.
 
● کلید Tab
کلید Tab برای حرکت از یک فیلد به فیلد دیگر مصرف می شود و معمولا زمانی که در حال پر کردن یک فرم هستید خیلی مفید است. اگر کلید Shift را همزمان با کلید Tab بکار ببرید، آنگاه Tab عقب گرد دارید و به فیلد قبلی می روید.
 
● کلید پاک کن Del یا 
همان طور که اشاره شد کلید Backspace کاراکتر سمت چپ کرسر را پاک می کند. کلید Del کاراکتر سمت راست کرسر را پاک می کند (سمت راست در متون فارسی) ولی کرسر را حرکت نمیدهد. در عوض تمام متن راست کرسر را به سمت کرسر می کشد. در ضمن از کلید  برای پاک کردن فایل و یا هر آن چه که در حالت انتخاب شده یا Highlight باشد نیز استفاده میگردد.
 
 ● کلید چاپ PrtScrn یا Print Screen
در روزهایی که از سیستم عامل Dos استفاده می شد، کلید چاپ صفحه همان طوری که از نامش انتظار می رفت عمل می کرد یعنی وقتی آنرا فشار می دادید، یک چاپ از آنچه روی صفحه میدیدید، در پرینتر ظاهر می شد. متاسفانه در ویندوز کلید Print Screen اقدام به ارسال تصویر صفحه مانیتور به حافظه کلیپ بورد ویندوز می کند و نه پرینتر لذا با فشار دادن این کلید، ظاهرا اتفاقی نمی افتد. برای اینکه بتوانید از این تصویر صفحه مونیتور استفاده کنید باید یک برنامه گرافیکی را باز کنید و آن گاه تصویر فوق را در آن Paste نمایید. برنامه Paint در ویندوز می تواند این کار را بکند. حال می توانید نسبت به چاپ تصویر از این برنامه گرافیکی اقدام کنید. در بعضی از صفحه کلیدها لازم است کلید Shift را نگهدارید و بعد کلید Print Screen را بزنید.
 
● کلید Space bar
بزرگترین کلید صفحه کلید همین Space bar است که برای وارد کردن یک جای خالی در متن مصرف می شود. 
 
 
● کلید Scroll Lock
کلید Scroll Lock از نوع روشن و خاموش است که اثر کلیدهای حرکت دهنده کرسر یعنی پیکان ها را تعریف می کند. در اکثر برنامه های امروزی اثر این کلید خنثی شده است و زدن آن تاثیری در روند برنامه ندارد. در برنامه هایی که از این کلید پشتیبانی می کنند با روشن کردن کلید Scroll Lock ، زدن کلیدهای پیکان باعث می شود تا کل صفحه حرکت کند و کرسر در جای خود ثابت بماند. وقتی کلیدScroll Lock خاموش باشد، این کرسر است که حرکت می کند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: